Lage rugklachten. Advies en oefeningen

Lage rugklachten, acuut of langer aanwezig, zijn veel voorkomende klachten. Om u op afstand van dienst te kunnen zijn, willen we u graag een aantal (basis)oefeningen aanbieden om de rugklachten helpen te verminderen. Deze oefeningen zijn geschikt voor zowel acute als langer aanwezige lage rugklachten en kunnen veilig worden gedaan, zonder de klachten erger te maken.

https://media.physitrack.com/exercises/d10e651b-d132-4663-b431-424b00ea3dd8/nl/video_720p.mp4

Hoe vaak mag ik de oefeningen doen?
U kunt deze oefeningen gerust tweemaal daags uitvoeren, bijvoorbeeld ’s ochtend voordat u uit bed komt en ’s avonds voordat u gaat slapen. U ligt dan toch al. De oefeningen kunnen ook op een (yoga)matje uitgevoerd worden als u uw matras te zacht is. Als u behoefte voelt om de oefeningen vaker te doen, is dat geen enkel probleem.

Wat mag ik voelen tijdens de oefeningen?
Het kan natuurlijk zijn dat de oefeningen pijnlijk zijn. U heeft tenslotte al last van de onderrug. Maar hoeveel pijn mag het doen? De stelregel die wij altijd aanhouden is “hou het comfortabel”. Die grens is voor iedereen anders, maar ga vooral niet over de grens. Pas dan hebben de oefeningen zin. Twijfelt u toch nog? Neem dan gerust contact met ons op als u hier vragen over heeft.

Wat kan ik verder doen?
Naast de oefeningen zijn er nog een aantal adviezen die kunnen helpen om de rugklachten te verminderen. Zo is het goed om in beweging te blijven. Men is gauw geneigd om, vooral in het begin wanneer de klachten het hevigst zijn, te weinig te bewegen. Het is voor het herstel echter wel belangrijk om, op geleide van de pijn, voorzichtig in beweging te zijn. Bijvoorbeeld door regelmatig korte stukjes te wandelen. Daarnaast is het goed om te weten dat acute lage rugklachten in de meeste gevallen vanzelf weer over gaan. Meestal is het grootste deel van de klachten na 1-2 weken weer verdwenen dus geef het even tijd.

De klachten verdwijnen niet
Blijven de klachten na 2 weken hangen of verergeren ze? Neem dan contact met ons op. Inmiddels mogen we weer, op verantwoorde wijze, meer mensen in de praktijk ontvangen. Maar ook op afstand kunnen we altijd wat voor u betekenen.